To μήνυμα να σπάσει ο κύκλος της σιωπής για το bullying αλλά και τα προσωπικά του βιώματα από το σχολείο έστειλε ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη.

Σε εκδήλωση για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας, στην Πολίχνη Θεσσαλονίκης, μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος συμμετέχει σε πάνελ σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό.

Η εθνική στρατηγική και την εκστρατεία ενημέρωσης για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του bullying παρουσιάζεται στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, με την κλιμάκωση των ποινών να φτάνουν έως και την οριστική αποβολή του μαθητή από το σχολείο.
Από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε την ηλεκτρονική πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr στην οποία θα γίνονται οι επώνυμες καταγγελίες περιστατικών σχολικής βίας από μαθητές, γονείς και κηδεμόνες.


“Χαίρομαι ιδιαίτερα που μας δίνεται η δυνατότητα να κάνουμε την παρουσίαση αυτών των πρωτοβουλών εδώ πέρα σε ένα σχολείο παρουσία μαθητών, παρουσία καθηγητών και θέλω ξεκινώντας να ευχαριστήσω το ίδρυμα Ωνάση για την πολύ ευγενική χορηγία την υποστήριξη της επικοινωνιακής καμπάνιας αλλά και την χρηματοδότηση ειδικών επιστημόνων που μας έχουν βοηθήσει να διαμορφώσουμε μία συνολική προσέγγιση σε ένα ζήτημα το οποίο όλοι αναγνωρίζουμε ότι παρουσιάζεται σε πολύ μεγάλη έξαρση” τόνισε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε:

Όταν είδα το βίντεο μου ήρθαν αναμνήσεις. Και μένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο και αυτό ήταν μια αστεία διαδικασία για τους καλούς μαθητές και όλοι το αντιμετωπίζαμε ως χαβαλέ. Ήμουν πολύ αγαπητός μαθητής και πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας αλλά τότε σε αυτά τα φαινόμενα δεν δίναμε μεγάλη σημασία. Ήταν σαν μέρος της μαθητικής ζωής. Μπορεί εμένα να μην με επηρέασε αλλά υπήρχαν συμμαθητές μας που υπέφεραν και τώρα δεν θέλουνε να λένε τίποτα για το σχολείο και δεν θέλουν καμία συμμετοχή στον σύλλογο αποφοίτων. Αυτά είναι τραύματα που μπορεί να μείνουν και να αφήσουν κατάλοιπα. Τώρα ξέρουμε περισσότερα όπως π.χ. το πόσο κακό κάνει το κάπνισμα.

Ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σε εκδήλωση για την εκστρατεία κατά του σχολικού εκφοβισμού, στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης Θεσσαλονίκης, Τρίτη 9 Απριλίου 2024.
(ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI)

Τα περιστατικά είναι περισσότερα γιατί δηλώνονται περισσότερα και αυτό συμβαίνει και με τα περιστατικά βίας κατά των γυναικών. Αυτό που έχει σημασία είναι το πώς να το διαχειριστούμε.

Σας καλώ να σπάσουμε τη σιωπή και αυτό δεν αφορά μόνο τα θύματα αλλά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλο στο ξύλο ή να τον λοιδωρείς για τις επιλογές που κάνει. Αν ο θύτης νιώσει αποκομμένος αυτό είναι το πρώτο βήμα. Αν βρούμε έναν τρόπο να απομονώσουμε αυτές τις συμπεριφορές και να πουμε ότι υπάρχουν κανόνες και όρια τα οποία οταν ξεπερνιώνται υπάρχουν συνέπειες.

Είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί γονείς, συλλόγους εκπαιδευτικών, εκκλησία. Το πρώτο σημαντικό βήμα είναι κάποιος να μπορεί να μιλήσει. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για τον θύτη. Δεν είναι εύκολα αποδεκτό να μιλήσει κανείς για τον θύτη αλλά είναι απαραίτητο. Η πλατφόρμα μας δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε το περιστατικό. Μας δίνει τη δυνατότητα της ανωνυμίας της καταγγελίας αλλά και της αξιοποίησης εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας. Η αποτελεσματικότητα θα κριθεί από την αποτελεσματική διαχείριση των καταγγελιών που θα γίνουν. Τα πρωτόκολλα είναι διαδικασίες που μας προτείνουν οι ειδικοί για να τα διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο

Τώρα όμως μας προβληματίζει όχι μόνο ο αριθμός των περιστατικών αλλά η ένταση της βίας με την οποία γίνονται προπηλακισμοί που δεν είναι μόνο σωματικοί αλλά μπορεί να είναι διαδικτυακοί και ψυχολογικοί. Και τελικά πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στη διαφορετικότητα.

Θέλω να μοιραστώ μαζί σας ότι τα φαινόμενα bullying υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά, μέρος ας πούμε της εφηβείας και δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που μπορεί να αφήσει σε κάποιο παιδί.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ρωτήθηκε και για το αν τα παιδιά του είχαν δεχθεί bullying και αποκάλυψε ότι «τα παιδιά μου είχαν το προνόμιο-πλεονέκτημα να σπουδάσουν σε ένα περιβάλλον στο οποίο ο πατέρας τους ήταν ήδη γνωστός. Υπήρξαν περιστατικά bullying σε βάρος τους αλλά ήταν ήπια και τα αντιμετωπίσαμε. Έχει σημασία τα παιδιά να έχουν την άνεση να συζητούν αυτό που συμβαίνει. Και πάντα υπήρχε το αίσθημα της ντροπής αλλά εκεί έχουν σημασία και οι παρέες. Μπορούν οι φίλοι να πουν τι το ανέχεστε αυτό ή να πάρετε τον φίλο για να σας δώσει δύναμη να μιλήσετε».

“Το κινητό είναι εργαλείο αλλά δεν μπορεί να κυριαρχεί στη ζωή»

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε, τέλος, και στο θέμα της χρήσης κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παρατηρώντας ότι «με το που το ακουμπήσαμε διαισθάνθηκα να υπάρχει μια μικρή αναταραχή στην αίθουσα και αυτό αφορά τα κινητά. Εμείς δεν είχαμε κινητά τηλέφωνα. Είναι δύσκολο να διαπιστώσετε πώς ήταν η ζωή χωρίς κινητά. Εγώ απέκτησα τον πρώτο υπολογιστή ως δευτεροετης στο πανεπιστήμιο. Είμαι ο τελευταίος που είμαι τεχνοφοβικός. Αλλά υπάρχει μεγάλο ζήτημα με την εξάρτηση από το κινητό. Δεν είναι ελληνικό πρόβλημα και δεν έχει εύκολες λύσεις».

«Το κινητό είναι εργαλείο αναπαραγωγής εικόνων που μπορεί να συνιστούν ακραίες εκφάνσεις bullying. Στην Αμερική διάβασα ότι γίνεται χρήση τεχνητής νοημοσύνης για να διακινήσει κανείς fake φωτογραφίες κάποιου να είναι γυμνός. Κάνω έκκληση: το κινητό είναι ένα εργαλείο αλλά δεν μπορεί να κυριαρχεί στη ζωή. Δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική επαφή, ούτε τον αθλητισμό, ούτε όσα μας δίνουν πραγματική ικανοποίηση. Πρέπει να βάλουμε περιορισμούς στην χρήση κινητού την ώρα του σχολείου γιατί είναι και μια φοβερή περίσπαση την ώρα του μαθήματος. Να σκεφτούμε τι είναι αυτά που μας δίνουν χαρά: το κινητό ή να αθληθούμε ή να κάνουμε μια κοινωνική δράση για να είμαστε χρήσιμοι; Δεν είναι εύκολες οι απαντήσεις αλλά εχουμε υποχρέωση να κατευθύνουμε τα παιδιά προς τέτοιες δραστηριότητες» συμπλήρωσε για το ίδιο θέμα ο κ. Μητσοτάκης.

Όπως τόνισε, κλείνοντας τη συζήτηση, «καμία κοινωνία δεν μπορεί να ευημερίσει, είτε μιλάμε για σχολείο ή για μια χώρα, αν δεν υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις. Η πολιτεία προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση και ένα πλαίσιο υποστηρικτικό που έρχεται με ένα πλαίσιο κανόνων. Είναι μια ισορροπία για να μας κάνει να καταλάβουμε ότι υπάρχει ένα πλαίσιο που πρέπει να σεβαστούμε γιατί αλλιώς θα υπερισχύει το δίκαιο του ισχυρού και δεν θα έχουμε κοινωνία αλλά ζούγκλα. Γι αυτό έχει σημασία από τη δική σας ηλικία του Γυμνασίου να το εμπεδώσουμε αυτό».

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook