Οι δύο πίνακες ανεκτίμητης αξίας του Πάμπλο Πικάσο και του Πιετ Μποντριάν επιστρέφουν στην Εθνική Πινακοθήκη μετά από 9 χρόνια.

Οι δύο υπουργοί, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοίδης και Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, έχοντας δίπλα τους πίνακες δίνουν συνέντευξη Τύπου και εξηγούν πως εξιχνιάστηκε η κλοπή σπουδαίων έργων τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη, ανάμεσά τους και ένας πίνακας του Πάμπλο Πικάσο και ένας του Πιετ Μοντριάν, το 2021.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι ένας Έλληνας στέρησε τον πίνακα αλλά Έλληνες τον έφεραν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν την φυσική τους θέση και να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.

Η κα Μενδώνη μίλησε για μια ξεχωριστή μέρα και τόνισε ότι η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο έρχεται σε μια πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για την χώρα μας αφού γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.
Ο πίνακας όπως είπε είναι δώρο του ζωγράφου στον Ελληνικό λαό για την αντίστασή του στις ναζιστικές θηριωδίες και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του.

Ο πίνακας ήταν αδύνατον να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί κάπου. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγες ημέρες μετά την κλοπή, συνέχισε η κα Μενδώνη και θύμισε ότι άνοιξε στις 25 Μαρτίου φέτος για να τιμήσει τους αγώνες του έθνους.

Ποιος είναι ο δράστης της κλοπής των πινάκων

Η Ελληνική αστυνομία συνέλαβε ένα άτομο , 49 ετών, Έλληνα.

Ο 49χρονος δράστης, παντρεμένος – χωρισμένος με παιδιά, που μοίραζε τη ζωή του, μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας, λένε οι πληροφορίες, ότι ήταν απόλυτα συνεργάσιμος με τους αστυνομικούς και ομολόγησε πως ο ίδιος «εξαφάνισε» τα έργα τέχνης.

Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες λένε, ότι το πάθος του για την τέχνη, ήταν αυτό που τον οδήγησε στην μεγάλη αρπαγή, ενώ δεν προσπάθησε, μέσω των υπόγειων διαύλων να τα σπρώξει και να βρει αγοραστή, καθώς ήξερε καλά, ότι κανείς δεν θα έδινε εκατομμύρια για να αγοράσει πίνακες που ουσιαστικά ποτέ δεν θα ήταν δικοί του.

Δεν θα μπορούσε να τους εμφανίσει πουθενά και αν ποτέ τους έβρισκαν, τα αριστουργήματα θα επέστρεφαν στο Δημόσιο και οι κάτοχοι θα τιμωρούνταν. Ο 49χρνος αναμένεται μετά τις 12:00, συνοδευόμενος από τον δικηγόρο του κύριο Σάκη Κεχαγιόγλου, να μεταβεί στον εισαγγελέα προκειμένου να λάβει προθεσμία, για να απολογηθεί.

Κεχαγιόγλου: O εντολέας μου έδειξε έμπρακτη μεταμέλεια

«Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίηση μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης.

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε», ανέφερε σε δήλωσή του ο δικηγόρος του δράστη, κύριος Σάκης Κεχαγιόγλου.

Το χρονικό

Βρέθηκαν μετά από 9 χρόνια οι πίνακες του Πάμπλο Πικάσο και του Πιετ Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη.

Οι δύο πίνακες βρέθηκαν σε μια …ρεματιά στην Κερατέα.
Την υπόθεση της «κλοπής του αιώνα» όπως είχε χαρακτηριστεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη εξιχνίασε το τμήμα διαρρηκτών της ΕΛΑΣ.

Στα χέρια της Αστυνομίας βρίσκονται όχι μόνον οι πίνακες αλλά και ένας 49χρονος Έλληνας κάτοικος Πόρτο Ράφτη.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες ο 49χρονος είχε κρύψει τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα, αλλά όταν κατάλαβε ότι τον παρακολουθούσαν οι αστυνομικοί, τους πήγε σε μια ρεματιά στην Κερατέα για να μην τους βρούν πάνω του.

Αναφορικά με το έργο του Πικάσο, πρόκειται για το έργο «Γυναικείο κεφάλι» του 1939, αξίας 20 εκατ. ευρώ, στο πίσω μέρος του οποίου ο Πικάσο είχε κάνει το 1949 χειρόγραφη αφιέρωση στον ελληνικό λαό για την προσφορά του στον πόλεμο κατά του ναζισμού.

Η αρπαγή του πίνακα είχε γίνει τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 και είχε χαρακτηριστεί ως «η κλοπή του αιώνα».

Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών προκειμένου να βρεθούν τόσο ο πίνακας του Πικάσο όσο και τα άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια-, τα οποία και εκλάπησαν από τον φαντομά ή τους φαντομάδες τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη. Στόχος τους ήταν τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη.

Πως έγινε η κλοπή

Θυμίζουμε εδώ πως τα ξημερώματα της 9ης Σεπτεμβρίου του 2012, άγνωστοι δράστες κατάφεραν να απενεργοποιήσουν τον συναγερμό του κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης, επί της λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, να παραβιάσουν μια πόρτα μπαλκονιού και να μπουν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης.
Οι άγνωστοι κατάφεραν να αφαιρέσουν:

Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 επί 40, του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο, ο οποίος φιλοτεχνήθηκε το 1939 και απεικονίζει ένα γυναικείο κεφάλι. Το συγκεκριμένο έργο έγινε δωρεά το 1949 από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στον ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για την γενναία αντίστασή του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.

Επίσης οι άγνωστοι πήραν ακόμη ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 επί 44. Ήταν ο πίνακας του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, ο οποίος και φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κατά μήκος ενός ποταμού.

Piet Mondrian

Το συγκεκριμένο έργο αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.

Τέλος, ένα έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση.

Το τελευταίο αυτό θρησκευτικό έργο του Guglielmo Caccia, σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες βρέθηκε μαζί με τα άλλα δύο έργα αλλά έχει υποστεί μεγάλη ζημιά.

Το «Γυναικείο κεφάλι», διαστάσεων 56×40 εκ., που φιλοτέχνησε το 1939 ο Ισπανός ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο, αποτυπώνει τη μούσα του, φωτογράφο Ντόρα Μάαρ, με την οποία έζησε μια θυελλώδη σχέση για εννέα ολόκληρα χρόνια. Ενας παράφορος έρωτας που ξεκίνησε στα 54 του χρόνια ενώ εκείνη ήταν μόλις 29 ετών, ένας έρωτας που έληξε άδοξα.

Ο ίδιος, έχοντας βιώσει τον Ισπανικό Εμφύλιο, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για το διασημότερο δημιούργημα του, την «Γκερνίκα», αποφάσισε να δωρίσει το «Γυναικείο κεφάλι» στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για τη στάση του απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

H χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στην Ελλάδα

Στην πίσω πλευρά του πίνακα υπήρχε μια χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στον ελληνικό λαό – την είχε γράψει το 1949 – για την προσφορά του στον πόλεμο κατά του ναζισμού. Ο ίδιος εξάλλου χάρισε το πολύτιμο έργο του στη χώρα μας ως μια ένδειξη τιμής και σεβασμού στους αγωνιζόμενους Έλληνες. «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο), γράφει στο πίσω μέρος του μουσαμά, τιμώντας τον αγώνα των Ελλήνων εναντίον του φασισμού.

Η χειρόγραφη αφιέρωση του Πικάσο στην Ελλάδα και τους Έλληνες

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook