Τι κι αν υπήρξε παράταση της εκπτωτικής περιόδου μέχρι τις 31 Μαρτίου, η αγορά παραμένει ερμητικά κλειστή και οι ειδικοί διχάζονται σχετικά με την ημερομηνία επανέναρξης.

Αυτή τη στιγμή τα επικρατέστερα σενάρια για το άνοιγμα του λιανεμπορίου, χωρίς τις πατέντες των click away και click inside αλλά με χρονικό περιορισμό 2 ή 3 ωρών και αποστολή ενός μηνύματος τη μέρα στον νέο πενταψήφιο αριθμό 13032, είναι να γίνει είτε την Τρίτη 16 Μαρτίου (αμέσως μετά την Καθαρά Δευτέρα) είτε τη Δευτέρα 22 Μαρτίου. Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία των κρουσμάτων και την πληρότητα στις ΜΕΘ, όπου αυτή τη στιγμή προσεγγίζει το 90% στην Αττική, με αποτέλεσμα να αργεί ακόμα η αποσυμπίεση του ΕΣΥ.

Αλλά ας δούμε τώρα που βρισκόμαστε έπειτα από 4 μήνες συνεχούς lockdown, με μικρά διαλείμματα στο λιανεμπόριο και αυστηρού απαγορευτικού στην εστίαση. Τα μέτρα για τον περιορισμό των μετακινήσεων και τα εμβόλια που ήρθαν, δεν έφεραν αποτελέσματα. Η σημερινή κατάσταση θυμίζει έντονα το σημείο εκκίνησης του περασμένου Νοεμβρίου, με παραπάνω από 2.000 κρούσματα τη μέρα και εκατοντάδες εισαγωγές ασθενών με μεταλλαγμένα -πλέον- στελέχη του ιού, ενώ οι εκτιμήσεις των επιδημιολογικών στοιχείων για το επόμενο διάστημα είναι δυσοίωνες. Κι ενώ η οικονομία παραμένει στον πάγο, οι δρόμοι εξακολουθούν να είναι γεμάτοι. Είναι ζήτημα ατομικής ευθύνης, όπως υποστηρίζουν κάποιοι; Θα έλεγα πως όχι. Οφείλεται, κυρίως, στην τεράστια κόπωση του κόσμου που βλέπει ότι οι αλλαγές στην καθημερινότητα του (επιβίωση με επιδόματα, τηλεργασία, έξοδος με μηνύματα και υποχρεωτική μάσκα κ.λπ.) δεν πιάνουν τόπο.

Όμηροι αυτών των δυσάρεστων εξελίξεων είναι φυσικά και οι άνθρωποι της αγοράς. Οι απλές μικρές επιχειρήσεις που προσπαθούν με διάφορους τρόπους να ανταποκριθούν στο αβέβαιο περιβάλλον. Σκεφτείτε μια οικογενειακή επιχείρηση που έχει μία και μοναδική πηγή εισοδήματος, πως τα βγάζει πέρα με κλειστό μαγαζί. Ή ένας εστιάτορας χωρίς τη δυνατότητα delivery, τι χρέη έχει συσσωρεύσει όλο αυτό το διάστημα σε ασφαλιστικά ταμεία, εφορία κ.λπ. Επαγγελματίες στην ένδυση και την υπόδηση, που είδαν τον κύκλο εργασιών τους να μειώνεται κατά 35% το 2020 σε σχέση με το 2019, την αγωνία που έχουν ώστε να ανανεώσουν το εμπόρευμα τους ενόψει της νέας σεζόν, όταν δεν έχουν ξεστοκάρει το ήδη υπάρχον κατά την εορταστική περίοδο. Διότι να μη ξεχνάμε ότι το 50% του ετήσιου τζίρου για τις περισσότερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις πραγματοποιείται το διάστημα των εορτών. Αντίθετα, τα σούπερ μάρκετ είδαν αύξηση των πωλήσεων τους τον τελευταίο χρόνο κατά 9,7% (περίπου 800 εκ. €) σε σύγκριση με το 2019.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι κλάδοι του λιανεμπορίου δεν είναι ισότιμοι μεταξύ τους. Ωστόσο, τα μέτρα που λαμβάνονται για τη στήριξή τους έχουν, συνήθως, οριζόντιο χαρακτήρα. Σύμφωνα με πληροφορίες έρχονται (επιτέλους) στοχευμένα προγράμματα επιδότησης για χιλιάδες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που επλήγησαν κατά τη διάρκεια των εορτών. Θα αφορά καταστήματα περιοχών με αυστηρό lockdown εκείνη την περίοδο (χωρίς τη δυνατότητα click away), όπως τη δυτική Αττική (Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Μέγαρα) ή την Κοζάνη και τη δυτική Μακεδονία. Μάλιστα, αυτή η έκτακτη επιχορήγηση μέσω ΕΣΠΑ δε θα είναι ούτε επιστρεπτέα ούτε θα έχει το χαρακτήρα δανείου. Το ύψος της επιδότησης θα φτάσει το ποσό των 3.000 ευρώ για την επιχείρηση και τα 1.000 ευρώ για κάθε εργαζόμενο. Ας ελπίσουμε ότι αυτό το δίκαιο και απόλυτα στοχευμένο μέτρο στήριξης, θα ανοίξει το δρόμο για περισσότερες παροχές στο προσεχές μέλλον σε όλους εκείνους που έχουν πληγεί περισσότερο.

*Οικονομολόγος / Διδάσκων στο Τμήμα Logistics του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook