Ο ζωγράφος κ. Γιώργος Ξένος ανήκει στην γενιά των καλλιτεχνών, οι οποίοι έχουν αγαπηθεί ιδιαίτερα από το φιλότεχνο κοινό.

Ειδικότερα, δε, οι “Διερχόμενοι” και οι “Επτά Πύλες” – που φιλοξενήθηκαν πρόσφατα στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος – αποτέλεσαν « έναν ύμνο στον άνθρωπο για τους αγώνες του υπέρ της ελευθερίας», όπως μας λέει χαρακτηριστικά, ενώ η απουσία συγκεκριμένου προσώπου «είναι επιλογή που ενθαρρύνει την πλήρωση του κενού με πορτρέτα ηρώων της κάθε ημέρας, εποχής και επανάστασης». Ένα έργο αληθινά διαχρονικό, που μεταφέρει σπουδαία μηνύματα, νέα ίχνη ανθρώπινης παρουσίας και πολιτισμού!

Το φετινό καλοκαίρι με βρίσκει … στην Αίγινα, στο νησί που γνώρισα την ηδονή και την οδύνη, σε έναν χώρο που και οι πέτρες έχουν μορφή… Ένα νησί με ιδιαίτερη αύρα που σε οδηγεί σε άλλα πεδία σκέψης και αν μπορέσεις να το αφουγκραστείς σε μεταφέρει από το παρελθόν στο μέλλον.

Πάντα αντλώ έμπνευση από… τυχαίες συναντήσεις, από ήχους και παγκόσμια συμβάντα, από ένα θραύσμα που μοιάζει με ανθρώπινο πρόσωπο σμιλεμένο από τη φύση, από ένα ίχνος, από εσωτερική μου ανάγκη να εκφράσω, όσο μπορώ καλύτερα, μια μεγάλη αλήθεια και να κάνω το αόρατο ορατό.

Ο άνθρωπος στα έργα μου ήταν… και είναι η αφετηρία για τη δημιουργία πολιτισμού διαχρονικά, από τη στιγμή που άφησε ίχνος στο πέρασμά του, σημάδι ύπαρξης και επικοινωνίας. “Πάντων χρημάτων μέτρον εστίν άνθρωπος…”, όπως έλεγε ο Πρωταγόρας.

Οι “Διερχόμενοι” και οι “Επτά Πύλες” που φιλοξενήθηκαν στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος αποτέλεσαν… έναν ύμνο στον άνθρωπο για τους αγώνες του υπέρ της ελευθερίας. Οι Διερχόμενοι, σε μια μεγάλη πορεία, ενσωματώθηκαν αρμονικά στο περιβάλλον του ΚΠΙΣΝ σε ένα σημείο πολλαπλών αναφορών του Φαληρικού όρμου, σηματοδοτώντας τους ήρωες όλων των εποχών και οι Επτά Πύλες, με πολλά μηνύματα, να δηλώνουν κυρίως το πέρασμα από τη μια εποχή στην άλλη. Οι «Διερχόμενοι», που είναι μια πολυπρόσωπη εμβληματική ενότητα, αποτελούμενη από 120 ανθρώπινα περιγράμματα από σίδηρο (200Χ80 εκ. έκαστο), σηματοδοτούν την ανθρώπινη ύπαρξη. Τα περιγράμματα, λόγω της συγκεκριμένης θεματικής τής ενότητας (άνθρωπος, ίχνος, κριτική σκέψη, πολιτισμός), αποκτούν συμβολική διάσταση και δημιουργούν νέα ίχνη ανθρώπινης παρουσίας και πολιτισμού.

Τα 120 ανθρώπινα περιγράμματα από σίδηρο, θα μπορούσαν να είναι… φορείς αξιών, στο μεταλλικό τους περίγραμμα ενυπάρχει η υπαρξιακή αγωνία του ανθρώπου για ελευθερία και η σιδερένια του θέληση να στέκεται όρθιος σε κάθε δυσκολία. Η απουσία συγκεκριμένου προσώπου είναι επιλογή που ενθαρρύνει την πλήρωση του κενού με πορτρέτα ηρώων της κάθε ημέρας, εποχής και επανάστασης.

«Πιστεύω ότι η εξέλιξη του πολιτισμού του ανθρώπου στηρίζεται στις μετακινήσεις των πληθυσμών, στους διερχόμενους», γιατί… σε μια χώρα, σταυροδρόμι πολιτισμών και διασταύρωσης διερχομένων, ανταλλασονται ιδέες και πληροφορίες που συντελούν στη δημιουργία πολιτισμού, αρκεί να ξέρεις να τις επεξεργαστείς. Έτσι οι Διερχόμενοι νοηματοδοτούν μια μακραίωνη ιστορία που αντλεί από το παρελθόν και επεκτείνεται σε ένα διηνεκές παρόν και μέλλον.

Οι δικοί μου «Διερχόμενοι» αφήνουν τελικά πίσω τους… τον ίσκιο του πολιτισμού και ο, τι άλλο μπορούν να πουν οι άνθρωποι που ήρθαν σε επαφή μαζί τους στα διάφορα μέρη που έχουν εγκατασταθεί.

Οι «Επτά Πύλες», από την άλλη, «μιλούν» με τον τρόπο τους για… τη μετάβαση σε άλλες διαστάσεις, έχοντας ως αναφορά την τραγωδία Επτά επί Θήβας του Αισχύλου, στην οποία οι κοινωνικές διαφορές και η μανία των κρατούντων για κυριαρχία έφεραν τόσα δεινά στην πόλη. Από την επτάπυλη Θήβα της αρχαίας τραγωδίας έως σήμερα , οι Πύλες αυτής της εγκατάστασης στον συμβολισμό τους οριοθετούν και την ασφάλεια πόλεων αλλά και την ελευθερία στη διέλευση των ανθρώπων, στη διακίνηση ιδεών, της ίδιας της τέχνης και βέβαια των ηρώων τής κάθε εποχής, αυτών που πολέμησαν για ελευθερία με κάθε τρόπο, με τα όπλα, με το μυαλό, με την πένα, με τη δημιουργία.

Τέχνη και δημόσιος χώρος: Η άποψή μου είναι… ότι η δημιουργία προϋποθέτει ρήξεις ώστε να παράγει αισθητικό μοντέλο για αρμονία και ισορροπία των κοινωνιών. Πιστεύω ότι σε εποχές κρίσεων απαιτείται υψηλή διαχείριση κατεξοχήν των προϊόντων του πνεύματος. Βεβαίως είναι απαραίτητη και αναγκαία η ύπαρξη τέχνης σε δημόσιους χώρους για θέαση, επικοινωνία, διάλογο και κυρίως γιατί θεραπεύει.

Πάντα έχω στο μυαλό μου τη φράση… «Η τέχνη είναι επαναστατική πράξη».

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook