Με μεγάλη αισιοδοξία σηκώνει από σήμερα ρολά η εστίαση έπειτα από μισό χρόνο αδράνειας.

Το πολύμηνο lockdown άφησε ανοιχτές πληγές στους επαγγελματίες του κλάδου. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, μόνο το τετράμηνο από τον Νοέμβριο 2020 έως τον Φεβρουάριο 2021 οι απώλειες στον κύκλο εργασιών ξεπέρασαν τα 283 εκ. ευρώ, ενώ ο συνολικός τζίρος των 77 χιλ. επιχειρήσεων εστίασης από τα 6,4 δισ. ευρώ του 2019 μειώθηκε στα 4,6 δισ. ευρώ το 2020.

Τώρα, όμως, τα τηλέφωνα έχουν πάρει “φωτιά” για κρατήσεις σε εστιατόρια και καφέ-μπαρ, δείχνοντας ότι ο κόσμος ανυπομονεί να καθίσει πάλι σε ένα τραπέζι, να χαμογελάσει και να χαλαρώσει, χωρίς να αισθάνεται ότι παρανομεί. Βέβαια το restart συνοδεύεται από την υποχρέωση τήρησης μιας σειράς μέτρων: έως έξι άτομα ανά τραπέζι, απολύμανση καταλόγων, απολυμαντικό προϊόν σε κάθε τραπέζι, χρήση μάσκας από το προσωπικό και τους πελάτες που είναι σε αναμονή, αποστάσεις μεταξύ των τραπεζοκαθισμάτων και κανόνες υγιεινής, δυνατότητα λειτουργίας από τις 5:00 έως τις 22:45 κ.ά. Το αν θα εφαρμοσθούν στην πράξη οι συγκεκριμένοι κανόνες από τους κουρασμένους πολίτες και ιδιοκτήτες μαγαζιών είναι κάτι που θα φανεί στην πορεία. Και φυσικά να δούμε και τη στάση των τουριστών απέναντι σε αυτούς τους περιορισμούς.

Διαχρονικά, πάντως, σε περιόδους πολέμων ή πανδημιών οι άνθρωποι ήταν φειδωλοί ως προς τις καταναλωτικές τους δαπάνες, συσσωρεύοντας ένα “βουνό” αποταμιεύσεων. Οι Βρετανοί πολίτες κατά τη διάρκεια της ευλογιάς (1870-1875) διπλασίασαν τις αποταμιεύσεις τους. Κάτι αντίστοιχο συνέβη κατά τη διάρκεια της ισπανικής γρίπης (από το 1918), με τους Αμερικανούς να αποταμιεύουν τεράστια χρηματικά ποσά τα οποία, μάλιστα, αυξήθηκαν περαιτέρω με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Και οι Ιάπωνες, όμως, υπερδιπλασίασαν τις αποταμιεύσεις τους κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στα χρόνια του κορωνοϊού, οι αποταμιεύσεις σε ολόκληρο τον κόσμο προσεγγίζουν το ιλιγγιώδες ποσό των 5,4 τρισ. δολλαριών, που αντιστοιχεί στο 6-7% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Στην Ελλάδα, οι καταθέσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών αυξήθηκαν κατά 20 δισ. ευρώ μέσα σε ένα χρόνο. Όλα αυτά τα στοιχεία μαρτυρούν κάτι πολύ βασικό: ότι όσο στην αγορά επικρατεί αβεβαιότητα οι δαπάνες εξαφανίζονται. Αντίθετα, η καλή ψυχολογία και το αίσθημα ασφάλειας μπορούν να προκαλέσουν καταναλωτική φρενίτιδα.

*Οικονομολόγος / Διδάσκων στο Τμήμα Logistics του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook